سفارش تبلیغ
صبا ویژن
kordi

کلاش 

در مناطق کردنشین یک نوع گیوه به نام کلاش تولید می شود . رویه این کفش از نخ پنبه ای بافته شده و زیره آن از پارچه فشرده شده ساخته می شود ، به همین دلیل کلاش کفشی است سبک ، نر م و قابل انعطاف و متناسب با محیط کوهستانی . تولید کلاش در اصل مختص منطقه اورامان بوده ولی اکنون در اکثر شهرهای استان تولید می شود .

آلات موسیقی 

به علت وجود چوب درختان جنگلی مرغوب و به همراه استعداد فراوان در زمینه تعلیم و یادگیری موسیقی ، این صنعت رشد قابل ملاحظه ای نموده است و اکنون کارگاه های زیادی مشغول تولید انواع ساز هستند .

شهرستان سنندج 

شهر سنندج مرکز استان کردستان در فاصله 512 کیلومتری جنوب غرب تهران قرار گفته و ارتفاع آن از سطح دریا 1480 متر است . شهر سنندج در سال 1046 هجری قمری در زمان حکومت سلسله صفویه و در دوران شاه صفی و توسط سلمان خان اردلان ساخته شده است . نام سنندج معرب شده سنه دژ است ، که هم اکنون نیز مردم شهرهای دیگر استان سنندج را همان سنه عنوان می نمایند . سنندج به علت مکزیت در گذشته دارای مساجد ، ابنیه و عمارات و بازار قدیمی می باشد که هم اکنون بیشترین تعداد جاذبه های ان شهر را تشکیل می دهند .

مسجد جامع سنندج 

این مسجد در ضلع شمالی خیابان امام خمینی قرار دارد . بر اساس مدارک موجود زمان احداث این مسجد مربوط به دوره قاجار بوده و به دستور امان الله خان والی کردستان در سال 1228 هجری قمری ساخته شده است . این مسجد دو ایوانی است با یک حیاط مرکزی که در پیرامون آن 12 حجره برای طالب علوم دینی ساخته شده است . مسجد دارای شبستانی بزرگ با 24 ستون است و اطراف شبستان و سر ستون ها با دو سوم کلام الله مجیدمزین شده است . برای تئین دیوارهای مسجد از کاشی های هفت رنگ استفاده شده و در ازاره های آن سنگ مرمر به کار رفته است .


کلمات کلیدی: کلاش


نوشته شده توسط محمد کلبی آبادی 89/6/3:: 2:44 عصر     |     () نظر